Voor- en Nadelen Chiptuning | Wondermiddel voor je auto?
Chiptuning wordt een steeds populairdere manier om meer vermogen uit je auto te krijgen. Maar wat is chiptuning eigenlijk? En zitten er ook nadelen aan deze vorm van chiptuning? In dit artikel leggen we alle ins en outs uit van chippen. Ook vertellen we je precies hoe je weet of een tunings bedrijf ze zaken op orde heeft.
Inhoudsopgave:
- Hoe werkt chiptuning?
- Nadelen van chiptuning
- Hoe vind ik een goede chiptuner?
- Wat kost het laten chiptunen?
- Wat is het beste moment om je auto te chippen?
- Chiptunen legaal in Nederland?
- Wat denk de autoverzekering ervan?
Wat is chiptuning?
Simpel gezegd is chiptuning ook wel chippen genoemd het anders afstellen van je motor management. Dit met het doel een efficiëntere verbranding te behalen in de motor. De voordelen zijn groot: Je krijgt voor een paar honderd euro in een middag tussen de tot 30% meer vermogen. Daarnaast gaat je brandstofverbruik met 10 tot 15% omlaag.
Als je dit hoort, denk je direct waarom doet de fabrikant dit niet al? Dit is, omdat fabrikanten graag ruime marges houden. Dit, omdat de auto onder elke omstandigheden goed moet werken. Dus met de slechtste benzine uit bijvoorbeeld oost Europa, maar ook in -40 graden in Rusland. In Nederland hebben we geen extreem weer en goede kwaliteit brandstof. Dit geeft de chiptuner de mogelijkheid om de motor scherper af te stellen. Hierdoor neemt het vermogen toe en neemt het brandstof vermogen af.
Heeft chippen nadelen?
Niets is perfect natuurlijk, dus er moeten wel nadelen zitten aan het tunen, toch? Dit klopt. Er zitten wel degelijk wat nadelen aan chiptuning: Allereerst de fabeltjes uit de wereld helpen. Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen. Ook is het verminderde brandstofverbruik niet merkbaar als je je rijstijl aanzienlijk veranderd na de tuning.
Maar als we antwoord moeten geven op de vraag: is chiptuning slecht voor je auto? of Raden jullie het aan? Dan zeg ik ja. De voordelen zijn naar onze mening vele malen groter dan de nadelen.
Waarop letten voor goede tuning?
Chiptuning is complex en niet iets wat je zelf wilt gaan doen of door een onvakkundig bedrijf wilt laten doen. Een chiptuner past namelijk het motor management van je auto aan. Als hierbij fouten worden gemaakt kan dit betekenen dat de ECU in je auto kapot gaat. Deze motormanagement computer kost al snel boven de 1000 euro. Een goede chiptuner zorgt ervoor dat hij uw auto op goede accu spanning zet. Ook maakt hij een volledige back-up van de oude staat, zodat de motormanagementsoftware altijd kan worden hersteld.
Wat kost goede chiptuning?
Een goede stage 1 chiptuning kost tussen de 200 en 400 euro. Onder de 200 euro is het lastig om goede tuning te doen, aangezien er 2 tot 4 uur duurt om uit te voeren. Ook is er specialistische kennis nodig om goede chiptuning uit te voeren. Je kunt chippen met een goedkoop OBD stekertje uit china. Het probleem is dat je daarmee vaak niet de volledige software kunt bereiken, als alles goed gaat, is dit geen probleem. Maar mocht de accu spanning net iets zakken of de computer vastlopen. Kun je met deze apparatuur de ECU niet herstellen en vaak kun je ook geen goede back-ups maken met simpelere tuning apparatuur.
Wanneer je auto tunen?
Ik zou je nooit aanraden je auto direct na aanschaf te laten chippen. Wat verstandig is is om eerst 10.000 kilometer te rijden met je nieuwe auto. Zo ontdek je eventuele fabrieksfouten en kun je gebruik maken van de fabrieksgarantie. Als je auto dan al getuned is kan de fabrikant moeilijk gaan doen. Ook ervaar je extra veel plezier: Eerst een auto die splinternieuw is en natuurlijk veel lekkerder rijd als je vorige auto. Daarna een net getunde auto die nog veel sneller en lekkerder rijd als dat hij eerst deed.
Moet ik me auto herkeuren na het chiptunen?
Chiptuning is legaal in Nederland zolang je blijft voldoen aan de regels van de RDW. Volgens de RDW ben je verplicht je auto te herkeuren wanneer het vermogen van de motor met meer dan 20% wordt vergroot na het chippen. Vaak krijg je voor het chiptunen op de offerte al het aantal vermogen dat uw auto erbij krijgt na het chiptunen. (lees meer op rdw.nl) Voor stage 2 tuning moet je er ook rekening mee houden dat je je auto moet herkeuren als deze meer lawaai maakt, of als je auto meer dan 20% zwaarder wordt.
Wat denk de autoverzekering van chiptunen?
Verzekeraars stellen over het algemeen dezelfde regels als de RDW. Als je auto meer dan 20% extra vermogen krijgt na de tuning zul je dit dus ook met je verzekeraar moeten overleggen. Independer noemt daarnaast dat ze ook na de volgende aanpassingen willen dat je contact met ze opneemt:
- turbo op de motor
- microchip in de motor
- sportuitlaat
Het is dus altijd aan te raden om contact op te nemen met je verzekeraar voor je je auto gaat laten chippen. Vraag voordat je dit doet wel alvast een offerte aan met het aantal extra vermogen dat je auto krijgt na het tunen, omdat dit waardevolle info is voor de verzekeraar.